23948sdkhjf

Outdoorkoncern stärker kassan

Fenix outdoors försäljning lyfte under tredje kvartalet i år, och under årets första nio månader ökade omsättningen med 12 procent.
Fenix outdoor, med bland annat butikskedjan Naturkompaniet och varumärkena Fjällräven och Tierra, ökade omsättningen under det tredje kvartalet, juli–september, med 4 procent till 552,5 miljoner kronor jämfört med motsvarande period förra året. Rörelseresultatet stärktes och ökade 10 procent till 136,2 miljoner kronor (124,3).

För de första nio månaderna, januari–september, var omsättningsökningen 12 procent och uppgick till 1 318,4 miljoner kronor (1 173,7) och rörelseresultatet landande på 213,9 miljoner kronor (211,3).

Outdoorkoncernens retailsegment – Naturkompaniet och den finska motsvarigheten Partioaitta, som Fenix outdoor förvärvade i maj förra året – fick ett rejält uppsving och ökade omsättningen under niomånadersperioden från förra årets 284,9 miljoner kronor till 375 miljoner. För Naturkompaniet var försäljningsökningen 5 procent i jämförbara butiker. Vinsten sjönk dock till 16,3 miljoner kronor (17,8) vilket beror på en expansion som har medfört kostnadsökningar, skriver bolaget i sin kvartalsrapport.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062