23948sdkhjf

Georg Jensen sålt till Bahrain

Danska designföretaget Georg Jensen har sålts till Bahrain. Nu ska kinesiska lyxkonsumenten få upp ögonen för märket.
Köpare av det danska designföretaget Georg Jensen är Investcorp, berättar nyhetsmedia nu på morgonen. Den bahrainska investerargruppen har betalat motsvarande 940 miljoner kronor för designföretaget. Gruppen har tidigare erfarenhet av lyxvarumärken.

- Vi har tagit märkesvaror som Gucci och Tiffany och gjort dem till multimiljardverksamheter. Vi kommer att göra det igen, säger Hazem Ben-Gacem , chef for Investcorp i Europa, till Financial Times.

Säljare är en dansk riskkapitalfond.

Nu skruvas expansionstakten upp i Kina. Hazem Ben-Gacem anser att bolaget skulle kunna sälja fyra gånger det man säljer i Danmark i Kina:

- De kommande tio åren är det från Asien som lyxkonsumtionen kommer.

Svarta siffror och smycken

Georg Jensen är inne i en omställningsprocess som nu två år i rad givit svarta tal.

2011 steg bolagets nettoomsättning till 914 miljoner danska kronor. Det är en tillväxt på 8 procent jämfört med 2010. I första hand var det Asien (utom Japan och Australien) och Storbritannien och USA som bidrog till tillväxten.

Skandinavien står för 42 procent av den totala försäljningen, lika mycket som Asien/Stilla havsregionen.

Den största produktkateogrin är smycken, som svarar för 50 procent av försäljningen.

Georg Jensen har drygt 100 egna butiker, bland annat nya konceptbutiker på Bond Street i London och på Madison Avenue i New York, och shops-in-shops.

De egna fysiska butikerna stod för ungefär 60 procent av försäljningen och grossförsäljningen för drygt en tredjedel. Den kanal som växer snabbast är e-handeln som förra året stod för en försäljningsandel på två procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062