Georg Jensen sålt till Bahrain
Danska designföretaget Georg Jensen har sålts till Bahrain. Nu ska kinesiska lyxkonsumenten få upp ögonen för märket.
- Vi har tagit märkesvaror som Gucci och Tiffany och gjort dem till multimiljardverksamheter. Vi kommer att göra det igen, säger Hazem Ben-Gacem , chef for Investcorp i Europa, till Financial Times.
Säljare är en dansk riskkapitalfond.
Nu skruvas expansionstakten upp i Kina. Hazem Ben-Gacem anser att bolaget skulle kunna sälja fyra gånger det man säljer i Danmark i Kina:
- De kommande tio åren är det från Asien som lyxkonsumtionen kommer.
Svarta siffror och smycken
Georg Jensen är inne i en omställningsprocess som nu två år i rad givit svarta tal.
2011 steg bolagets nettoomsättning till 914 miljoner danska kronor. Det är en tillväxt på 8 procent jämfört med 2010. I första hand var det Asien (utom Japan och Australien) och Storbritannien och USA som bidrog till tillväxten.
Skandinavien står för 42 procent av den totala försäljningen, lika mycket som Asien/Stilla havsregionen.
Den största produktkateogrin är smycken, som svarar för 50 procent av försäljningen.
Georg Jensen har drygt 100 egna butiker, bland annat nya konceptbutiker på Bond Street i London och på Madison Avenue i New York, och shops-in-shops.
De egna fysiska butikerna stod för ungefär 60 procent av försäljningen och grossförsäljningen för drygt en tredjedel. Den kanal som växer snabbast är e-handeln som förra året stod för en försäljningsandel på två procent.