Missoni lyfte Lindex försäljning
Lindex ägare, finska Stockmann, ökade vinsten under tredje kvartalet. Lindex bidrar till koncernens lyft och Sverigechefen Ingvar Larsson säger till Dagens Handel att butikerna i Sverige fortsätter att ta marknadsandelar.
För perioden januari till september ökade omsättningen till 1 472,6 miljoner euro (1 379,2) och rörelseresultatet ökade med nästan 19 miljoner euro till 30,5 miljoner euro (10,8).
Och det var Lindex som stod för koncernens lyft. Modekedjan ökade på alla marknader utom Norge. Lindex omsättning för tredje kvartalet ökade med 11,4 procent till 175,8 miljoner euro (157,8) och rörelseresultatet uppgick till 33,5 miljoner euro (20,8 miljoner euro). Separata siffror för Sverige redovisas inte, men Lindex Sverigechef tecknar en god över utvecklingen.
– Vi har haft en bra utveckling i Sverige och vi har tagit marknadsandelar under året, säger Ingvar Larsson, Sverigechef för Lindex, till Dagens Handel.
Vinstförbättringen förklaras av försäljningsframgången med Missoni-kollektionen som såldes i butikerna i september.
– Missoni var en väldigt framgångsrik kampanj och har gett ett bra tillskott för försäljningen under kvartalet, men även om ett nytt kollektionssamarbete kommer att dröja så kommer Lindex framgent att fortsätta växa, spår Ingvar Larsson.
Ingvar Larsson lyfter fram den sunda lagernivån som en möjlighet för Lindex framöver.
– Den är på en god nivå och vi har ett fräscht lager, därmed är våra möjligheter att presentera nyheter framöver stor, säger han.