23948sdkhjf

Vinsten rasar för Media markts ägare

Metro group ökar sin försäljning, samtidigt som resultatet sjunker. Det visar siffror som koncernen släppte i dag. I Kauhofgalleriorna plockar den tyska handelsjätten bort hemelektroniken till förmån för mode och skor.
Metro groups ägare Metro Group ökade omsättningen under tredje kvartalet med 2 procent till 15,9 miljarder euro. Då är siffrorna justerade för försäljningen av de 30 brittiska Makrobutiker som Metro group genomförde i somras.

Tyskland stod för merparten av intäkterna: 5,9 miljarder euro – med en försäljning som backade något. I övriga Västeuropa minskade också försäljningen från 5,0 till 4,7 miljarder euro. Östeuropa drog in 4,4 miljarder och marknaden Asien/Afrika resten.

Signifikativt är att Galeria Kaufhof, som finns i Tyskland och Belgien, fasat ut hemelektroniken till förmån för produkter som kan säljas med högre marginaler: accessoarer, mode och skor.

Rörelseresultatet för tredje kvartalet minskade och uppgick till 398 miljoner euro (614). Under årets första nio månader, januari–september, har vinsten försämrats jämfört med föregående år.

I början på oktober vinstvarnade Metro group. Prognosen sänktes från att tidigare ha matchat förra årets resultat på 2,37 miljarder euro till att landa på runt 2 miljarder euro, före finansiella kostnader och skatt. Orsaken är arbetslöshet och ekonomisk kris, speciellt i Syd- och Östeuropa.

– I många länder har tillståndet för våra kunder och därmed för vår business påtagligt blivit sämre de senaste veckorna. Det gör att kunderna håller igen utgifterna ännu mer, förklarade Olaf Koch , Metro groups koncernchef.

Koncernens kostnadsjakt fortsätter:

- Vi kommer återigen att kritiskt granska vår expansionsplan för 2013. Vi är övertygade om vi kommer att gå stärka ur den här svåra perioden, sade Olaf Koch.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093