Vinsten rasar för Media markts ägare
Metro group ökar sin försäljning, samtidigt som resultatet sjunker. Det visar siffror som koncernen släppte i dag. I Kauhofgalleriorna plockar den tyska handelsjätten bort hemelektroniken till förmån för mode och skor.
Tyskland stod för merparten av intäkterna: 5,9 miljarder euro – med en försäljning som backade något. I övriga Västeuropa minskade också försäljningen från 5,0 till 4,7 miljarder euro. Östeuropa drog in 4,4 miljarder och marknaden Asien/Afrika resten.
Signifikativt är att Galeria Kaufhof, som finns i Tyskland och Belgien, fasat ut hemelektroniken till förmån för produkter som kan säljas med högre marginaler: accessoarer, mode och skor.
Rörelseresultatet för tredje kvartalet minskade och uppgick till 398 miljoner euro (614). Under årets första nio månader, januari–september, har vinsten försämrats jämfört med föregående år.
I början på oktober vinstvarnade Metro group. Prognosen sänktes från att tidigare ha matchat förra årets resultat på 2,37 miljarder euro till att landa på runt 2 miljarder euro, före finansiella kostnader och skatt. Orsaken är arbetslöshet och ekonomisk kris, speciellt i Syd- och Östeuropa.
– I många länder har tillståndet för våra kunder och därmed för vår business påtagligt blivit sämre de senaste veckorna. Det gör att kunderna håller igen utgifterna ännu mer, förklarade Olaf Koch , Metro groups koncernchef.
Koncernens kostnadsjakt fortsätter:
- Vi kommer återigen att kritiskt granska vår expansionsplan för 2013. Vi är övertygade om vi kommer att gå stärka ur den här svåra perioden, sade Olaf Koch.