Swedish Match vinstvarnar
Ökad försäljning och ökat resultat i tredje kvartalet. Men Swedish Match skruvar ändå ner framtidsutsikterna.
Den svenska priskonkurrensen på lågprissnus beskrivs av tobaksjättens ledning som ”aggressiv”.
Swedish match har fått känna av en minskad marknadsandel i Sverige på snus och märkbara volymminskningar för sina premiumvarumärken på snus.
Tillsammans med höga jämförelsetal från förra årets fjärde kvartal gör det att ledningen skruvar ner framtidsförväntningarna för årets sista tre månader.
Men vd Lars Dahlgren skriver i en kommentar att man fortfarande förväntar sig ökad omsättning och ökat rörelseresultat för helåret.
Snusskatten höjs
Framöver väntar en höjning av snusskatten. Regeringen har föreslagit en höjning från 1 januari nästa år. Men Swedish Match vill genom sin prissättning undvika att höjningen slår igenom på snuspriset till konsument vad gäller mellanpris- och premiumprodukterna.
Nettoomsättningen i tredje kvartalet, juli-september, ökade med 7 procent till 3 208 miljoner kronor.
Bästsäljare var amerikanska massmarknadscigarrer och snus i Norge.
Rörelseresultatet landade på 942 miljoner kronor, en ökning med fyra procent. Då är inte delägda Scandinavian Tobacco Group medräknat.