Sport och böcker lockade i september
Sporthandeln och bok- och pappershandeln hade en bra september. I löpande priser ökade försäljningen med över 8 procent, enligt färska siffror från HUI research.
Men inom de olika branscherna varierar siffrorna stort.
Boksug och sportlust
Bäst gick det för bok- och pappershandlarna där det klirrade till ordentligt i kassorna med en ökning i löpande priser på hela 8,7 procent. I sportbutikerna handlades det nästa lika flitigt, vilket gav en ökning på 8,2 procent. Trea kom guldsmedshandeln där ökningen var 6,9 procent.
Men september hade också förlorare. Järn- och bygghandeln backade med 7,5 procent. Kronorna strömmade inte heller till apoteken, där försäljningen gick ned med 5,1 procent. Optikhandeln fick också känna på en minskning med 4,5 procent.
Sett över den senaste tolvmånadersperioden är det sport- och fritidshandeln som gått bäst. Där har ökningen i löpande priser varit 8,2 procent.
Fler elprylar till lägre priser
Försäljningsvolymen, antalet varor, ökade med 4,6 procent, kalenderkorrigerat. I sällanköpsvaruhandeln ökade volymen mest, med hela 7 procent. Dagligvarorna ökade med 1,4. Sistlidna september hade en extra helg, jämfört med för ett år sedan (och en motsvarande torsdag-fredag mindre). Detta är något som positivt påverkade sällanköpsvaruhandeln, mer än motsvarande effekt för dagligvarorna.
Elektronikhandeln rusade med en försäljningsökning i volym på hela 19,2 procent, kalenderkorrigerat. Men samtidigt backade försäljningen i kronor räknat. Det innebär att fler varor såldes ur butik, men till lägre priser. Och den utvecklingen skördar sina offer. I september konkursade Expert och i dagsläget är det Media Markt som kämpar med varsel och fallande omsättningssiffror.
Även sporthandeln volymökade i september, men där flöt också fler kronor in. Även bok- och pappershandeln sålde mer denna september än föregående, i volym räknat.
” God utvecklingstakt”
Sammantaget landar det i en september som vid första anblicken vekar svag, men som rensat för kalendereffekter, är ”betydligt starkare”, kommenterar Hui Research.
Eventuella varsel inom industrin och ett vacklande konsumentförtroende kan påverka höstens fortsatta köplust. Men analytikerna tror ändå på att det finns utrymme för en konsumtionsökning bland annat genom en oförändrad styrränta och svenskarnas höga sparkvot.