Från butikskedja till e-handel
Ragnar Harge drev sex väskbutiker i Stockholm fram till förra året. Affärsidén drevs under en devis som var klockren – då.
– Vi talade om ”personlig elegans”. Så fort kunden trädde in i butiken kunde butikspersonalen med tränat öga snabbt plocka fram just den väska som tog fram det bästa i kundens personlighet, säger han.
När Ragnar Harge för sex år sedan satte upp e-handel fungerade devisen inte alls. Om e-handel och butik skulle få samma känsla, var det nödvändigt att anpassa den fysiska butiken efter e-handeln – inte tvärtom, menar han.
Lösningen blev att anlita skickliga arkitekter som skapade ett showroomkoncept med e-handelssajten som modell; stramt, överskådligt och lekfullt. Den nya devisen blev i stället ”kvalitet som syns”.
Vid övergången uppstod också en svårhanterlig kulturkrock mellan de gamla detaljhandelsmedarbetarna och de nya med e-handelskompetens.
– Här gällde det för mig att ta ansvar och försöka få ihop laget.
Ragnar Harge säger att showroomet som öppnade i juni har mycket bra försäljning, och att sajten fått riktigt bra snurr. Det ser redan ut som det första året utan butiker resultatmässigt kommer att ligga väl i nivå med 2011.