Clas Ohlson växer med e-handel
Hemmafixarkedjan Clas Ohlson har en stadig tillväxt i sin e-butik. I september sålde kedjan för två miljoner mer i sin distanshandelsverksamhet än för ett år sedan.
Clas Ohlson-kedjan ökade i september sin försäljning med 6 procent till 523 miljoner kronor (495).
I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent.
Distanshandeln uppgick till 11 miljoner kronor (9). I slutet på augusti fick också finländarna möjlighet att handla från kedjan på nätet. Därmed har Clas Ohlson distanshandel på alla sina marknader.
Den totala försäljningen för räkenskapsårets första fem månader, maj– september, ökade med 4 procent till 2 514 miljoner kronor (2 409).
Jämfört med samma månad föregående år har 15 butiker tillkommit. Därmed är kedjan totalt upp i 163 butiker på sina fyra marknder, Sverige, Norge, Finland och Storbritannien.
Finland ökar mest
Den procentuellt största försäljningsökningen står Finland för. Där sålde kedjan för 46 miljoner kronor (41), en ökning med 13 procent. Mätt i lokal valuta blev ökningen än större, upp 21 procent.
Sverige är kedjans största marknad som i september svarade för en försäljning på 241 miljoner kronor (225). Norrmännen handlade för 213 miljoner kronor, 3 procent mer än för ett år sedan och kedjans engelska butiker sålde för 22 miljoner kronor, vilket är fyra procent mer än i september 2011.