Kappahl fortsätter i motvind
Fjärde kvartalet blev inget lyft för Kappahl. Omsättningen sjönk med 6,5 procent jämfört med motsvarande period 2011.
För helåret sjönk försäljningen till 4 587 miljoner kronor, jämfört med 4 974 miljoner kronor, och resultatet dalade från en vinst på 222 miljoner kronor till en förlust på 64 miljoner kronor. I jämförbara butiker sjönk försäljningen med –10,7 procent.
Koncernchef Johan Åberg väljer i sin kommentar att plocka fram kedjans ljusglimtar; dels det förbättrade rörelseresultatet under fjärde kvartalet samt att Kappahl är i hamn med besparingarna. Han lyfter också fram arbetet på ”säljfrämjande åtgärder”, vilka inte har gett full effekt under fjärde kvartalet.
Kappahl har fokuserat på mer kundorienterade butiker samt lanserat ett nytt marknadsföringskoncept – både i sociala och digitala medier samt i tv.
Nu är Johan Åbergs mål att nå bättre resultat och att öka försäljningen.
– Vi har höga krav på oss själva och åtgärdsplanen sattes för att uppfylla, eller snarare, överträffa dessa. Det är nu vi kan börja se resultatet av våra insatser och jag har hög tilltro till det vi gör, skriver han i en kommentar.
Läs också: Kappahl behöver mer kapital