23948sdkhjf

Kall sommar gav ökad vinförsäljning

Försäljningen av alkohol på Systembolaget ökade med 0,9 procent under tredje kvartalet 2012 jämfört med samma period 2011. Den kalla sommaren gjorde att försäljningen av, framförallt rödvin, ökade.
Systembolagets försäljning, omräknat i liter ren alkohol, ökade med 0,9 procent under tredje kvartalet 2012 jämfört med samma period 2011.

– Försäljningen av vin, framförallt rött vin, ökade under tredje kvartalet, troligen beroende på den kalla sommaren. Sannolikt var det av samma anledning försäljningen av öl minskade något, men framförallt cider och blanddrycker som annars är typiska sommardrycker, säger Magdalena Gerger , Systembolagets vd i en kommentar till siffrorna.

Försäljningen av öl minskade med 0,2 procent och försäljningen av cider och blanddrycker minskade mest, med - 4,7 procent. Däremot vill allt fler dricka alkoholfritt, försäljningen av alkoholfritt fortsatte att öka, nu med 35,8 procent.

– Kunderna väljer i allt större utsträckning alkoholfria drycker som ligger i lite högre prisklasser, till exempel äppelmuster, säger Magdalena Gerger. Det är glädjande i dubbel bemärkelse, dels att våra kunder fortsätter uppskatta våra alkoholfria drycker, dels att det är ett tydligt tecken på att intresset för mat och dryck i kombination verkligen spänner över hela vårt sortiment.

Samtidigt uppger Systembolaget att försäljningen mot Norgegränsen ökar sin försäljning med 4,4 procent jämfört med samma period 2011.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064