Moblien tar andelar från e-handeln
Köp med mobilen blir en allt större del av e-handeln. I Sverige är m-handeln störst i Stockholm.
I Sverige är stockholmarna de som handlar mest med mobilen, 28 procent, medan konsumenter på landsorten står för 9 procent av m-handeln.
Störst är köpen av media och underhållning, 37 procent, och resetjänster, 23 procent. 19 procent av de tillfrågade har handlat hemelektronik, 13 procent kläder och skor medan 13 procent har köpt heminredning. Skönhets- och apoteksvaror svara för 11 procent.
– E-handel genom mobiler blir mer integrerat i butikernas digitala försäljning och samtidigt ett alltmer naturligt inslag i många konsumenters köpvanor. Volymerna inom handel genom mobiler är visserligen ännu relativt begränsade, men ökar snabbt när beteendet sprider sig till nya kundsegment. Butiker kan dra fördel av dessa möjligheter, men det ställer stora krav för att lyckas, säger Eric Wallin , vd på Dibs.
Undersökningen bygger på intervjuer med över 9 000 Internetanvändare i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen och Spanien.