23948sdkhjf

Granit drar ifrån konkurrenterna

Heminredningskedjan Granit tar marknadsandelar. I september ökade kedjan sin försäljning med nästan 24 procent. Hittills i år har kedjan ökat betydligt mer än den svenska heminredningsbranschen i stort. Nu satsar kedjan på nya butiker och webbshop.
- Bakgrunden till våra försäljningsframgångar är att vi breddat sortimentet med attraktiva nyheter som bland annat industrilampor, mattor och småmöbler, samt att vi har ökat sälj- och kundservicefokus bland våra medarbetare. Det senare har vi uppnått genom bland annat kunskapskvällar, säljtävlingar och en ökad transparens kring nyckeltal, säger Katarina Grapengiesser, Granits vd.

Granits försäljning i jämförbara butiker i Sverige ökade med 18,5 procent i augusti jämfört med föregående år. Samtidigt visar siffror från Hui att den svenska heminredningsbranschen sjönk med 0,8 procent samma månad.

I juli ökade Granit med 12,1 procent (branschindex 3,4 procent) och i juni med 10,8 procent (branschindex 4,5). Det gör att Granit sammantaget under perioden jan-aug ökat med 8,3 procent i jämförbara butiker, samtidigt som den svenska heminredningsbranschen i stort endast ökat med 1,3 procent.

Och de tvåsiffriga ökningstalen håller i sig. Under september har Granit haft de starkaste ökningstalen i år med hela 23,8 procent, i jämförbara butiker i Sverige.

Satsar på nya butiker

Kedjan har under det senaste året tagit stora engångskostnader för att stänga tre olönsamma butiker. Nu är man redo för nyetableringar i attraktiva lägen.

I början på förra månaden öppnades en ny butik i Oslo. I slutet av året öppnas en webbshop, som ska göra att sortimentet också ska kunna inhandlas av kunder utanför storstad.

Granit startades 1997 av Susanne Liljenberg och Anett Jorméus. 2008 köpte Bergendahls kedjan. Granits årsomsättning uppgår till drygt 100 miljoner kronor genom tolv butiker i Sverige och två i Norge.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07