Sänkta anslag kan påverka shoppingturismen
Detaljhandeln kan komma att tappa intäkter på shoppingturismen. I regeringens budget sänks anslaget till Visit Sweden, som marknadsför Sverige utomlands.
Yvonne Ingman , vice vd på Svensk Handel, har tidigare framhållit att shoppingturismen skapar så mycket tillväxt att turismhandeln kan klassas som en ny svensk basnäring.
Men i regeringens budget, som lades fram i går, sänks nu anslagen till Visit Sweden – som arbetar för att öka besöksnäringen – från 142 miljoner kronor till 120 miljoner kronor. En nyhet som Svensk Handel betraktar som negativ.
– Det är naturligtvis en stor besvikelse, säger Yvonne Ingman till Dagens handel.
– Regeringen har tidigare signalerat ett stort intresse att marknadsföra Sverige i utlandet. Signalen som regeringen nu ger är att intresset inte var så stort som vi trodde. Allt som inte gynnar marknadsföringen av Sverige ger i förlängningen negativa effekter för shoppingen, säger hon.