23948sdkhjf

H&M fälldes för solbrända modeller

Reklamombudsmannen fäller H&M kristiserade reklamkampanj, där överdrivet solbrända modeller visar badkläder.


Sommarens bikinireklam från H&M fick hård kritik från Cancerfonden, som reagerade mot de "oerhört solbrända" modellerna.

I en debattartikel i DN skrev Cancerfondens generalsekreterare Stefan Bergh och Yvonne Brandberg från Cancerfondens forskningsnämnd att klädjätten befäster ett skönhetsideal som är livsfarligt.
H&M, som bad om ursäkt, har nu fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd.
Nämnden anser att reklamen i detta avseende är utformad utan vederbörlig känsla av socialt och yrkesmässigt ansvar och konstaterar att modellen har en kraftig solbränna.
"Det är allmänt känt att en överdriven exponering av huden för solens skadliga strålar är skadligt och kan leda till hudcancer. Reklamen visar genom modellens kraftigt solbrända hud ett ideal som är skadligt att sträva efter", skriver man i sitt uttalande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062