Rejält uppåt för Zaras ägare
Spanska modekoncernen Inditex, som bland annat driver butikskedjorna Zara och Massimo Dutti, redovisar ökad försäljning och resultat över förväntan för räkenskapsårets första sex månader, februari till juli. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 7 procent.
Resultatet efter skatt landar på 944 miljoner euro under perioden vilket var en ökning med 32 procent. Rörelseresultatet blev 1,62 miljarder euro vilket var en ökning från 1,26 miljarder för samma räkenskapsperiod som i fjol.
Under årets tredje kvartal, 1 augusti fram till 17 september har försäljningen i koncernens butiker fortsatt att öka, nu med 17 procent.
Under årets första sex månader öppnade koncernen 166 butiker på 39 marknader och vid utgången av perioden hade Inditex 5 693 butiker på 85 marknader. Zara har under räkenskapsårets första sex månader öppnat butik på Fifth Avenue i New York och lanserade e-handel i Kina i september. Kedjans hemkoncept Zara Home samt Massimo Dutti lanserar e-handel i USA i oktober.
Även i Sverige, där Zara har kämpat med lönsamheten, har resultatet förbättrats.