23948sdkhjf

Handlare tror på ökad försäljning

Hösten har fört med sig en något ljusare syn på framtiden för de svenska handlarna.


Det är till försäljningen i den egna butiken som hoppet står.

– Skuldkrisen i Europa och en försvagad exportkonjunktur gör att många handlare har en avvaktande syn på framtiden för detaljhandeln som helhet. Däremot visar undersökningen på ett bra tryck och hopp om ökad försäljning i den egna butiken och det lovar gott inför hösten, säger Yvonne Ingman , vice vd på Svensk Handel.

I Handelsbarometern för september ökar handlarnas framtidstro något jämfört med föregående månad. Framtidsindikatorn, som är ett mått på handlarnas tro på utvecklingen i detaljhandeln, landar på -4, vilket är 1 enhet högre än under föregående månad.

Kaxigare handlare

Fler handlare tror på en ökning av försäljningen i den egna butiken. Kaxighetsindikatorn, som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med i detaljhandeln som helhet, ökar något kraftigare än framtidsindikatorn och landar på 25. Detta är 6 enheter högre än under föregående månad.

Kaxighetsindikatorn kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.

42 procent av handlarna tror att försäljningen i den egna butiken kommer att öka de kommande tre månaderna. Det är en något fler än föregående månad då 36 procent trodde på en ökad försäljning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065