23948sdkhjf

Europavärme sänkte H&M-sälj

Augustihetta och en allt starkare svensk krona påverkar klädjätten H&M negativt.
I augusti minskade modekedjan H&M sin försäljning med fyra procent i jämförbara enheter. I begreppet jämförbara enheter innefattas butiker och onlinemarknader som varit i drift under minst ett helt räkenskapsår.

Orsaken till minskningen var en kraftig värmebölja på flera av kedjans europeiska marknader.

I slutet av augusti hade kedjan 2 629 butiker jämfört med 2 325 vid samma tidpunkt föregående år. Och fler butiker ger mer sälj. H&M-koncernens totala försäljning inklusive moms ökade därmed med sex procent jämfört med augusti förra året, i lokala valutor.

Stark krona dyrt för H&M

Sett på hela tredje kvartalet, första juni till sista augusti, ökade försäljningen inklusive moms med 10 procent i lokala valutor. Försäljningen i jämförbara enheter var oförändrad.

Försäljningen inklusive moms i tredje kvartalet omräknat till svenska kronor landade på 33 568 miljoner (31 511). Omsättningen exklusive moms uppgick till 28 806 miljoner (26 912), vilket innebär en ökning med sju procent.

Ledningen nämner i sin rapport också speciellt verkningar av den starka svenska kronkursen. Under det tredje kvartalet har den kraftiga förstärkningen av kronan främst gentemot euron inneburit ”stora negativa valutaomräkningseffekter” skriver man.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083