23948sdkhjf

E-handel möjlighet också för mindre butiker

E-handel är ett sätt för mindre butiker att kunna hitta kunder utanför den lokala marknaden. Med utvecklingen av nya tjänster och samarbete med andra butiker kan också de mindre butikerna rida på den växande e-handelsvågen.
E-handeln fortsätter att göra sitt intåg i den svenska detaljhandeln. Försäljningen över nätet fortsätter att växa mer än detaljhandeln överlag och frågan är inte längre om utan när vi når en e-handelsandel på upp emot tio procent som i USA. Även om undersökningar visar att det fortfarande är böcker, musik, film och biljetter som svenska konsumenter helst handlar över nätet, så blir medvetenheten om att det mesta går att handla över internet allt starkare. Modeföretagen börjar ta sig upp på tio i topp-listorna, skor börjar bli en storsäljare över nätet, möbelhandeln är den bransch som ökar mest inom e-handel och såväl byggmarknader och gör det själv-butiker har gjort stora satsningar på att sälja mer över nätet.

För många mindre och enskilda butiker, som inte har en stark kedja bakom sig, har e-handeln ofta setts som ett hot. Speciellt när nu även de stora kedjorna drar igång massiva näthandelssatsningar för att bredda sina försäljningskanaler. Men även konkurrensen från rena e-handelsföretag som med färskt riskkapital i bagaget kan göra storsatsningar på den växande e-handelstrenden.

Men nu börjar fler butiker kunna rida på näthandelsvågen. Med distanshandel via internet så har lokala butiker möjlighet att hitta kunder i hela landet. Vilket också innebär att de kan hålla ett större sortiment, till glädje även för kunderna som handlar direkt i butiken. Och hjälp med att marknadsföra sig och produkterna, att hitta enkla logistiklösningar och smidiga betalningsformer finns numera att få. Att många butiker går ihop och gör en kollektiv e-handelssatsning, med egna och/eller gemensamma sajter är också en lösning som allt fler hakar på. Nu finns till och med e-handelssajter som inte har några egna lager utan enbart säljer produkter från fysiska butiker som man gör avtal med.

Multichannel retailing är ett tjusigt uttryck som trendanalytiker och detaljhandelskonsulter har svängt sig med i flera år. Men nu börjar flerkanalsförsäljningen också nå den enskilda handlaren. E-handel har kommit för att stanna och det finns egentligen inte längre några skäl för att inte vara med på tåget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.053