Lägre resultat för Björn Borg
Modebolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 1,0 miljoner kronor för räkenskapsårets andra kvartal, april till juni, jämfört med 6,5 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Företaget noterar dock en god utveckling för de nyöppnade butikerna samt för e-handeln.
–Vi är nöjda med att redovisa en stabil omsättning i en fortsatt svag marknad under andra kvartalet. De senaste årens tillväxtsatsningar börjar bidra allt mer till våra intäkter, även om resultatet fortfarande påverkas negativt av kostnader för dessa. I slutet av augusti öppnar vi vårt första försäljningsställe i Kina och den egna verksamheten i England utvecklas väl. Vi ser fortfarande med tillförsikt på utvecklingen under resten av året, säger vd Arthur Engel i en kommentar till rapporten.
Den egna verksamheten i England utvecklas enligt företaget väl och det gör även de för företaget mindre marknaderna Finland, Tyskland och Österrike. Större marknaderna Norge och Belgien uppvisade mindre ökningar medan försäljningen i Sverige, Holland och Danmark backade.