Apoteket AB minskar sin marknadsandel
Enligt halvårssifforna för Apoteket AB, som presenterades i slutet av juli, har Apoteket AB minskat sin försäljning med 6 procent. Detta innebär att den statliga apoteksjättens marknadsandel med marginal hamnar under den magiska gränsen 36 procent.
Orsaken till minskningen av Apotekets marknadsandel är att konkurrensen från nya aktörer blivit hårdare.
Flera av konkurrenterna blöder dock. Apotek Hjärtat, som är näst störst gjorde ett minusresultat år 2011 på 44 miljoner kronor, och Doc Morris, som endast öppnar nya apotek, gjorde en förlust år 2011 på 425 miljoner, vilket motsvarar mer än hälften av kedjans omsättning.
Den brittiska apotekskedjan Boots har dragit sig tillbaka från den svenska marknaden. Flera av kedjans apotek, som drivits av enskilda entreprenörer, har gått i konkurs.
På Apoteket AB räknar man enligt DI-artikeln med att de nya aktörerna nu på allvar kommer att börja konkurrera om de lönsamma avtalen med landstingen. Det kan att innebära att Apoteket AB:s marknadsandel sjunker ytterligare framöver.