Färre skandinaviska snusdosor för Swedish Match
Snuset drog ner det förväntade resultatet för Swedish Match under andra kvartalet.
Mätt i antalet dosor handlade skandinaverna mindre, försäljningsvolymen sjönk med tre procent. Nettoomsättningen i Skandinavien ökade dock med åtta procent i det andra kvartalet.
Marginalen på de viktiga dosorna blev lägre än förutspått och gjorde att företaget inte nådde upp till förväntningarna, skriver affärstidningen.
Swedish Match har redovisat en rörelsemarginal för snuset på 44,7 procent för sitt andra kvartal. Det är lägre än i fjol och lägre än vad analytikerna räknar med.
Rörelseresultatet för snusdivisonen landade på 581 miljoner kronor, vilket är lägre än de 611 miljoner som analytikerna väntat på.
Också försäljningen blev lägre än förväntat noterar tidningen: 1 300 miljoner kronor.
Totalt sett redovisade Swedish Match ett rörelseresultat på 938 miljoner kronor (829) för kvartal två. Den jämförbara nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, landade på 3 213 miljoner kronor (2 944).
(DH)