23948sdkhjf

Swedol säljökar med nya butiker

I år öppnar järn- och maskinhandelskedjan Swedol sex nya butiker. Försäljningen under första halvåret ökade med nära tretton procent. I juni var ökningen än större.
Under hösten öppnar Swedol två nya butiker i Sverige, i Falun och i Trollhättan. Innan året är slut kommer man också att ha sex butiker i Norge, med den nya som öppnar i Trondheim i slutet på hösten.

- Det finns plats för fler butiker i Sverige, här finns mycket kvar att göra, konstaterar vd Markku Piippo utan att närmare vilja gå in på antal och tidsplaner.
Vid årsslutet kommer därmed Swedol att ha 46 butiker, sex fler än 2011.

Fler butiker driver sälj
I juni sålde Swedol för 108,4 miljoner kronor. Det är en ökning med

15,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Första halvåret i år, januari-juni, ökade den totala försäljningen med nästan
13 procent till 684,9 miljoner kronor.
- Vi tar marknadsandelar, konstaterar Markku Piippo och förklarar framgångarna med rätt sortiment och kunniga medarbetare.
- Vår tydlighet bidrar också. Vi riktar oss främst till företag, dit
80 procent av vår försäljning går.
- Men självklart känner vi av konjunkturen, som under andra halvan av
2011 yttrade sig i försiktighet hos kunderna. En försiktighet som hållit i sig.
Det är under årets tre sista månader som Swedols försäljning är som störst. Med mörker och kyla kommer efterfrågan på belysning och vinterrelaterade produkter.
- Fjärde kvartalet brukar stå för cirka trettio procent av vår totala omsättning, säger Markku Piippo.

Säljer i flera kanaler
2011 omsatte Swedol 1 284 miljoner kronor och sysselsatte cirka 380 medarbetare.

Swedol är en yrkeshandelskedja som säljer både till proffs och privatkunder från ett sortiment av verktyg, elartiklar, arbetskläder, fordonstillbehör, hydraulik och förbrukningsvaror.
- Vi är redan inne på många segment, och satsar på att bli ännu starkare inom dessa, hellre än att bredda oss än mer, säger Markku Piippo.
Swedol säljer genom egna butiker, internethandel samt återförsäljare.
Företaget grundades 1963 som postorderföretag. Första butiken öppnades 1999 och 2006 startade nätbutiken.
- Våra nätkunder är i princip uteslutande företagskunder, de som tidigare handlare på postorder, säger Markku Piippo.
Distanshandelns andel av Swedols försäljning var i juni 14,7 miljoner kronor (9,6).

av: Ylva Åkesson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071