Atlas Design storökar med nytt märke
Göteborgsbaserade Atlas Design Group tänker spränga 300-miljonersvallen i år – den tuffa klädmarknaden till trots. Ett nytt, eget märke bidrar till försäljningsökningen.
Nu satsar Atlas på ett eget nytt, varumärke: A.FortyThree som än så länge omfattar skjortor och accessoarer, berättar Teko Sveriges Textil & Modeföretags nyhetsbrev.
- Vi är fortfarande inne i uppbyggnadsfasen av A.FortyThree, säger vd Allan Ladow.
Nästa steg är kavajer som lanseras i butikerna till hösten. Längre fram väntar fortsatta utbyggnader, målet är ett fullskaligt modekoncept.
Mer på export
Under hösten intensifieras marknadsföringen av märket.
- Vi vet att vi kan göra skillnad på marknaden och jobbar hårt för att bli en viktig spelare i det här segmentet, säger Allan Ladow.
Det egna märket säljs än så länge i Skandinavien, Tyskland och England där det mottagits väl. Allan Ladow lyfter bland annat fram goda relationer bland distributörer och återförsäljare som en förklaring: ett antal av de viktigaste opinionsbildande detaljisterna var med redan från början.
Ny design med tradition
Märketsnamnet A.FortyThree är en förkortning för Atlas Design 1943, det år då Allan Ladows morföräldrar grundade verksamheten. Att knyta an till företagets långa design- och industritradition är en viktig del av profileringen:
- Ska du lyckas på dagens stenhårda modemarknad räcker det inte med ett bra kollektionsarbete. Du måste sätta in märket i ett större sammanhang så konsumenten har något att relatera och förhålla sig till. säger Allan Ladow.
Atlas Design Group är åter är helägt av Ladows efter att familjen köpte tillbaka Sjätte AP Fondens 35-procentiga ägarandel förra året.
60 procent av försäljningen sker till utlandet. Totalt är koncernen representerad i sju länder med dotterbolag i Tyskland och England och produktions- och designkontor i Hongkong, Kina, Bangladesh och Italien.