Fortsatt ras för Kappahl
Kappahls omsättning minskade med 8,2 procent under perioden septemeber till och med maj. Rörelseresultatet sjönk från 291 miljoner kronor till ett minus på 93 miljoner kronor.
Åtgärder ska vända försäljningen
Johan Åberg presenterar en rad åtgärder för att vända försäljningen i Kappahls butiker. – Sedan årsskiftet arbetar vi efter en plan för resultatförbättringar, där ett antal prioriterade områden ingår. I allt vi gör – sortimentsdesign, erbjudande och butiksdrift – har vi ett starkare kundfokus i dag. – Vi har en ny organisationsstruktur för hela inköpsavdelningen. Inom affärsområde Dam har vi skapat ett flertal nya koncept och utvecklat det vi redan är bra på. – En ny marknadsdirektör är rekryterad och i september kommer vi att introducera en helt ny plattform för vår marknadskommunikation. Utformningen av butiken, och hur vi kommunicerar vårt erbjudande, förändras. Kunden ska få mycket inspiration och tydligare guidning i butik. – Vi säkerställer också kedjedrift för att ta tillvara på stordriftsfördelar och underlätta framtida expansion till nya marknader. – Sammantaget arbetar vi för att skapa ett intressant, inspirerande och tydligare KappAhl där vi överträffar kundernas förväntningar, säger Johan Åberg.