23948sdkhjf

Sociala medier driver konsumtion

Hushållens köputrymme har ökar kraftigt på senare år. Nu är det inte mer pengar i plånboken utan snarare stimulans från sociala medier som driver på varumärkens försäljning.
Det ökade köputrymmet gör att stimulanser i form av exempelvis skattesänkningar har liten effekt på varumärken. Det anser en majoritet av de marknadschefer som intervjuats i mediekoncernen Stampens senaste Marknadschefsindex. Enligt undersökningen uppger 4 av 10 marknadschefer att försäljningen påverkas i hög grad när medier som Facebook, Twitter, Familjeliv och olika bloggar skriver om varumärket. 8 av 10 marknadschefer uppger att varumärkets eget agerande i sociala medier påverkar försäljningen. Endast en av fyra marknadschefer anger att de tror att skattelättnader skulle påverka försäljningen i hög grad.

Utnyttjar möjligheterna

Slutsatsen av Marknadschefsindex är att svenska marknadschefer numera planerar och agerar konsekvent för att utnyttja de sociala mediernas möjligheter. De håller också en beredskap för att bemöta kritik mot varumärket som kan spridas i sociala medier.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062