Starkt år för Clas Ohlson
Omsättningen för fjärde kvartalet, februari till april, uppgick till 1 272 miljoner kronor – en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period förra året. Rörelseresultatet ökade från 4 miljoner kronor 2011 till 10 miljoner kronor i år. Under perioden har fem nya butiker öppnats, fyra i Sverige och en i Norge. Clas Ohlsons satsning på ny e-handel har varit lyckosam. Under februari till april i år uppgick försäljningen till 23 miljoner kronor (20). För helåret, maj 2011–april 2012, uppgick försäljningen till 6 260 miljoner kronor (5 828), en ökning med 7 procent. Vinsten ökade med 11 procent och landade på 561 miljoner kronor (507). Under året öppnades totalt 18 nya butiker. – Vi tar marknadsandelar i en fortsatt svag detaljhandel, förbättrar vårt resultat och har en stark finansiell ställning för att fortsätta mot målet att bli en ledande europeisk detaljhandelskedja, säger vd Klas Balkow. Även maj har fortsatt bra för Clas Ohlson. Försäljningen ökade med 5 procent. Omsättningen ökade under helåret på kedjans samtliga marknader. Fortfarande är det Sverige som är Clas Ohlsons starkaste marknad. För helåret var omsättningen 2 929 miljoner kronor (2 872). Norge hamnar på andra plats med en omsättning på 2 561 miljoner kronor (2 281). Tillväxten är starkast i Finland, där ökningen var 16 procent. I Storbritannien, som vållat en del huvudbry för Clas Ohlson, ökade omsättningen från 228 miljoner kronor till 254 miljoner.