Nyckehålsmärkt minskar
– Regeringen har pekat ut övervikt och fetma som ett av de allvarligaste folkhälsoproblemen i Sverige. Att minska konsumtionen av mättade fetter och öka konsumtionen av nyckelhålsmärkta produkter anses vara viktiga medel för att förbättra folkhälsan. Vår rapport visar att utvecklingen går i fel riktning, säger Thomas Svaton, vd Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande. Smörförsäljningen har ökat med 40 procent på tre år, enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik. Under 2011 ökade Bregott- och smörförsäljningen med drygt 9 procent, samtidigt som lättmargariner minskade med 8 procent. Sockerkonsumtionen är fortsatt hög. Därtill minskade volymen av nyckelhålsmärkta produkter med drygt 9 procent. Andelen konsumenter som alltid eller oftast letar efter nyckelhålsmärkta produkter när de handlar minskade från 23 till 18 procent under 2011, enligt en oberoende konsumentundersökning kallad Food & Health som YouGov årligen genomför. Thomas Svaton efterlyser en nationell nutritionsplan, och framhåller att dagligvaruhandeln sedan länge haft som målsättning att stimulera en hälsosam livsstil.