23948sdkhjf

Nyckehålsmärkt minskar

Försäljningen av mättade fetter ökar samtidigt som sockerkonsumtionen är fortsatt hög. Allt färre konsumenter letar efter nyckelhålsmärkta produkter i butikerna. Det visar en rapport från Svensk Dagligvaruhandel. Utvecklingen går tvärs emot de Svenska Näringsrekommendationerna (SNR).

– Regeringen har pekat ut övervikt och fetma som ett av de allvarligaste folkhälsoproblemen i Sverige. Att minska konsumtionen av mättade fetter och öka konsumtionen av nyckelhålsmärkta produkter anses vara viktiga medel för att förbättra folkhälsan. Vår rapport visar att utvecklingen går i fel riktning, säger Thomas Svaton, vd Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande. Smörförsäljningen har ökat med 40 procent på tre år, enligt dagligvaruhandelns försäljningsstatistik. Under 2011 ökade Bregott- och smörförsäljningen med drygt 9 procent, samtidigt som lättmargariner minskade med 8 procent. Sockerkonsumtionen är fortsatt hög. Därtill minskade volymen av nyckelhålsmärkta produkter med drygt 9 procent. Andelen konsumenter som alltid eller oftast letar efter nyckelhålsmärkta produkter när de handlar minskade från 23 till 18 procent under 2011, enligt en oberoende konsumentundersökning kallad Food & Health som YouGov årligen genomför. Thomas Svaton efterlyser en nationell nutritionsplan, och framhåller att dagligvaruhandeln sedan länge haft som målsättning att stimulera en hälsosam livsstil.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067