Axfood säljer Netxtra
Affären innebär att Mathem tar över varumärket och kundstocken, men också lokalerna i Bromma där Axfood förra året öppnade en Netextra butik. Netxtras personal erbjuds att följa med. – Vi har tagit ett strategiskt beslut inom koncernen att inte syssla med näthandel mot konsument, säger Nicholas Pettersson, divisionschef på Axfood Närlivs till Fri köpenskap. – Försäljningen är en följd av det beslutet. Men det innebär inte att vi säger nej till e-handel till konsument för all framtid. Axfood har samtidigt tecknat ett avtal om varuförsörjning till Mathems e-handel i Stockholm. Mathem startade 2006 och är en av de ledande aktörerna, jämte Linas matkasse och Middagsfrid, som säljer färdiga matkassar på nätet. - Affären innebär att vi får en kraftigt ökad volym, säger Mathems vd Tomas Kull till Dagens Handel. Han förklarar att Mathem länge känt behov av att skaffa eget lager. Att varuförsörjningen stärks är också en stor fördel. År 2010 omsatte Mathem 36 miljoner kronor. I en intervju som Dagens Handel gjorde med Tomas Kull nyligen, uttryckte han stor framtidsoptimism för matkasseförsäljningen på nätet.