23948sdkhjf

Kritik mot H&M-reklam

H&M:s senaste bikinireklam får hård kritik från Cancerfonden. De reagerar mot de "oerhört solbrända" modellerna.

I en debattartikel i DN skriver Cancerfondens generalsekreterare Stefan Bergh och Yvonne Brandberg från Cancerfondens forskningsnämnd att klädjätten befäster ett skönhetsideal som är livsfarligt. "Varje år drabbas mer än 40.000 personer i Sverige av någon form av hudcancer. Malignt melanom, den allvarligaste typen av hudcancer, beräknas i år leda till cirka 500 dödsfall. Att antalet fall av malignt melanom har ökat kraftigt sedan senare delen av 1990-talet, visar att vi svenskar solar allt mer. Det är en utveckling som vi på Cancerfonden ser mycket allvarligt på. Vi har därför lagt ännu mer resurser på det preventiva arbetet i syfte att, genom kampanjer och information, få alla i Sverige att förstå riskerna med att sola för mycket" skriver man i debattartikeln och avslutar: "Det är sorgligt att skriva, men H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063