Odd Molly halverar resultatet
Modeföretagets nettoomsättning uppgick till 95,8 miljoner kronor (121,2) under årets tre första månader. Rörelseresultatet blev 12,5 miljoner kronor (23,5), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 13,0 procent (19,4). I mars rapporterade Odd Molly ett ordervärde för höst/vinter 2012 om cirka 87 miljoner kronor jämfört med cirka 140 miljoner för motsvarande period 2011. – Vi bedömer att ordersituationen speglar en obalans i kollektionen, där vissa varugrupper var betydligt starkare än andra, kombinerat med en svag marknad, kommenterar vd Anna Attermark. Hon konstaterar att när man nu känner till ordervärdet för helåret och bolagets fortsatta tillväxtambition, att resultatet för innevarande år kommer att bli betydligt sämre än föregående. – Stegvis kommer vi att genomföra förändringar och ett steg i rätt riktning var det beslut som togs i höstas att fokusera på Odd Mollys damkollektion. I korthet ska vi förbättra kollektionssammansättning och försäljningsprocesser samt förtydliga vår positionering, och i detta arbete är det viktigt att vi lyssnar på våra återförsäljare och kunder. Där vi kan reducera kostnader kommer vi att göra det – med fokus på långsiktig och lönsam tillväxt, säger Anna Attermark.