23948sdkhjf

Skärpta krav på hälsokostbranschen

Nu blir det svårare att använda argumentet "Bra för hälsan" i marknadsföringssammanhang. Eu skärper reglerna.

I slutet av maj införs ny lagstiftning som förbjuder företag att påstå att deras produkter är bra för hälsan om påståendet inte har vetenskapligt stöd, berättar Ekot. – Hälsopåståendena måste alltså ha vetenskapligt stöd. Risken är annars att konsumenterna blir lurade. De luras att köpa mat för att de tror att den har hälsoeffekter som den sen inte visar sig ha, säger Livsmedelsverkets Petra Bergkvist till Ekot. De skärpta reglerna berör både hälsokostbranschen och livsmedelsindustrin. Att det finns vissa ämnen i olivolja som är bra för hälsan, är fortsatt okey att påstå. Många andra hälsoargument blir det stopp för, som att fullkornspasta sänker risken för hjärt- och kärlsjukdomar och att grönt te och torkade bär har antioxidativa effekter. I början på maj publiceras det exakta innehållet i den nya förordningen och därmed vilka påståenden som blir tillåtna. Därefter har företagen ett halvår på sig att ändra innehåll i marknadsföring och på förpackningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.458