Mer öl och mindre sprit
Totalt ökade Systembolagets försäljning, räknad i ren alkohol, med 1,1 procent under årets tre första månader. Vinförsäljningen ökade med 1,8 procent och försäljningen av starköl med 2,8 procent. Spritdrycker gick däremot med 0,7 procent. Försäljningen av alkoholfria drycker steg med 35,3 procent. – Systembolagets försäljning är fortsatt stabil. Vi ser också att kundernas intresse för alkoholfritt fortsätter att öka starkt, säger Magdalena Gerger, Systembolagets VD. Under årets första kvartal har vi sett den största procentuella försäljningsökningen någonsin av våra alkoholfria drycker. Det visar på ett fortsatt hälsointresse utan att behöva göra avkall på mat- och dryckesupplevelsen. Även intresset för ekologiska drycker fortsätter att öka. Försäljningen av ekologiskt ökade 6,1 procent under det första kvartalet och är nu 3 279 000 liter. Ekologiska viner står nu för 76 procent av försäljningen av ekologiska drycker.