23948sdkhjf

Mer klirr i kassorna i påsk

Livsmedelshandelns försäljning ökar med i snitt 20 procent under påskveckan. Totalt beräknas det säljas mat och dryck i butikerna för 6,5 miljarder kronor. Men drygt en tredjedel av svenskarna tänker inte fira påsken.

Enligt Svensk Handels påskrapport så lägger nära 6 av tio konsumenter lika mycket eller mer pengar på påsken i år, jämfört med tidigare år. Men nära varannan tycker att påskens betydelse har minskat. Ägg, sill och lax är de viktigaste rätterna på påskbordet, enligt de drygt 1000 personer som svarat på den enkät som HUI research genomfört för Svensk Handels räkning. Och förutom mat och dryck köper man gärna blommor, påskpynt, servetter, ljus och presenter att fylla påskäggen med. Och nära hälften planerar att ge bort påskägg eller presenter i påsk. Men andelen som planerar att fira påsk har minskat med 13 procent jämfört med förra året. 64 procent av de tillfrågade säger att de ska fira högtiden, framför allt genom att umgås med familjen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063