De tar över Whyred
Efter tre år av röda siffror kliver riskkapitalisten Ekstranda och finansmannen Sven-Olof Johansson av ägandet i modeföretaget Whyred. In kliver i stället Brandsmart, där pr-kvinnan Lili Assefa gått in som delägare.
Bakom Whyreds nya ägare Brandsmart står bland andra Whyreds vd sedan i höstas Claes Ströby och Karl-Anders Torbrant som tidigare varit vd för Tiger of Sweden. Ny delägare i Brandsmart är Lili Assefa som driver pr- och eventbyrån Assefa kommunikation. Hon går in med ett 25-procentigt ägande. – Jag hade kontakt med PG Nilsson (vd ) på Ekstranda och blev då erbjuden att investera i Brandsmart Sweden AB. Det ska bli superkul, jag är ett stort fan av Whyred. Nu ska vi bara se till att bli mer kostnadseffektiva. Jag har bara varit delägare i två dygn och har väldigt mycket att sätta mig in i, säger Lili Assefa till Habit. Whyred grundades 1999 av Roland Hjort tillsammans med Lena Patriksson Keller och Jonas Clason.