Dystra siffror från Kappahl
Johan Åberg , vd och koncernchef, levererade ett sämre resultat för andra kvartalet i år jämfört med motsvarande period förra året. Nettoomsättningen landade på 1 119 miljoner kronor (1 188) – ett tapp på 69 miljoner kronor. Rörelseresultatet för perioden hamnade på –138 miljoner kronor (16 miljoner). Bruttoresultatet uppgick till 581 miljoner kronor (680) och förklaras av att ingående höga lager har gett en större rea samt att inköpskostnaderna har legat högre. Johan Åberg är inte nöjd med siffrorna. – Resultatet har belastats av engångskostnader, främst nedskrivning av anläggningstillgångar för butiker som inte har tillräckligt bra resultat. Den totala försäljningen är vi naturligtvis inte nöjda med. Det är vår egen felsatsning inom damsortimentet som är den enskilt största orsaken. När även marknaden är svag slår en felsatsning hårdare, säger han i ett pressmeddelande. Kappahl hade den 29 februari totalt 381 butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. I dagsläget finns 31 kontrakt på nya butiker.