Adidas tänker nytt
Modeintresserade tonåringar med köpstarka föräldrar är en marknad som Adidas nu ger sig in på. I början av februari öppnade den första butiken med den gröna Neoskylten i Hamburg, och följdes raskt av butiker i bland annat Düsseldorf, Frankfurt och Berlin. I dag finns åtta tyska butiker och ytterligare två öppnar under april. Tyskland är en testmarknad i Europa för Adidas ungdomskoncept Neo, som beskrivs som fräscht, dynamiskt och modernt. Målgruppen är ungdomar från tolv år och uppåt. Redan i dag finns Neobutiker i Ryssland och Kina. – Det här är ett stort fokusområde globlat för Adidas där man riktar sig till en yngre målgrupp med ett fräscht och sportigt sortiment som är lite mer modebetonat och snabbrörligt, berättar Tina Rolén, marknadschef på Adidas Sverige. – Det är mer fokus på färg och form än Adidas originals, där funktionen spelar en stor roll. Neo är en fullsorterad linje med både kläder, accessoarer och skor. – Dessutom är den lite tydligare inriktad på tjejer, även om killarna också är viktiga kunder, säger hon. Tina Rolén menar att Adidas inte nått ut på samma sätt till målgruppen modeintresserade ungdomar tidigare. Kläderna och accessoarerna i Neosortimentet säljs enbart i egna konceptbutiker. Det ger Adidas en större roll som detaljhandelsaktör och inte enbart som leverantör med enstaka flaggskeppsbutiker. Men några planer på att öppna Neobutiker i Sverige finns ännu inte. – Konceptet testas nu i Tyskland, men det finns inga planer för att öppna Neobutiker i Sverige, säger Tina Rolén. – Först ska kedjan rullas ut i fler tyska städer, sedan ska testet utvärderas innan beslut tas i vilka länder det eventuellt blir en fortsättning.