23948sdkhjf

Björn Borg fälls av RO

En väskannons från Björn Borg har fällts av Reklamombudsmannen eftersom den anses könsdiskriminerande.

En privatperson har anmält väskannonsen från Björn Borg eftersom anmälaren anser att reklamen är kränkande och objektifierande. Detta eftersom kvinnan i reklambilden ser ut att vara naken. ”Vad har resväskor med nakenhet/sex att göra? Hade det varit en man med samma ansiktsuttryck hade man funnit den fullständigt oanständig. Varför ska det vara ok för att det är en kvinna?”, skriver anmälaren. Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att annonsen är könsdiskriminerande. Den strider därmed mot artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. I ett yttrande skriver Björn Borg bland annat ”att vi valt den kvinnliga modellen och inte den manliga i just den anmälda bilden, som föreställer en unisexväska, beror på att modellen är ett välkänt ansikte för kunderna. Björn Borg har anlitat modellen i kam¬panjer sedan 2007. Vi har alltid låtit henne porträttera en självsäker, självständig och stark kvinna och det var även intentionen denna gång. Att låta hennes ansikte synas handlar om kontinuitet. Precis som på alla andra bilder har hon annonsörens produkter på sig, i det här fallet döljs de dock av resväskan.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094