Startskott för mässaffärer
Detaljhandeln år 2020 kommer att präglas av hållbarhetstänkande företag som får lojala kunder som även agerar som ambassadörer och säljare. Det är några av de tankar om framtidens handel som Stefan Engeseth, författare och trendspanare, och Magnus Kroon, ansvarig för handelsutvecklingsfrågor på Svensk Handel delade med sig av på ett morgonseminarium som arrangerades av Dagens Handel och Svensk Handel. Butiksleverantörsmässan hålls under onsdagen 28 och torsdagen 29 mars på Kistamässan. – Det har varit en strid ström av besökare hela morgonen och vår prognos inför mässan bådar gott, jag tror det blir två dagar med mycket aktivieter, säger Ann-Kristin Mogren, projektledare för mässan. – Det som utmärker just den här mässan är att det också är stort intresse för seminarierna, säger hon. Och det är ett digert seminarieprogram som besökarna bjuds på, Mark Levengoods föredrag om ett liv i förändring och förvirring lockade storpublik. Men även föreläsare på mässgolvet lockar många av mässbesökarna att stanna till och lyssna. De drygt 200 utställarna har också en hel del nyheter att bjuda på. Allt från mobila betalningar till åsiktsräknare som fångar upp kundernas betyg på butiksupplevelsen presenteras.