Media Markt ökar konkurrenstryck i nordvästskåne
Till Helsingborgs Dagblad säger Jonas Arnberg på HUI research att han räknar med att någon av aktörerna kommer att slås ut. – Det råder ingen tvekan om att Elgiganten och Media Markt är de mest offensiva kedjorna, men sedan vet jag inte hur det är ställt med deras ekonomi, säger Jonas Arnberg. – Jag skulle inte bli förvånad om någon av de stora en dag säger att nu får det vara nog, nu har vi tagit tillräckligt mycket förluster. Men det kan lika gärna vara någon av de mindre som ger upp. Han vill inte utse eventuell förlorare men målar upp en bild av en prispressad bransch. – Elektronikhandeln är fast i prisracet. Det är en eller ett par stycken som klarar av att hålla det låga priset, resten får det oerhört tufft. Det är en värld som bygger på att man trycker ut volym, annars får man inte upp omsättningen Samtidigt som prispressen gynnar konsumenten är Jonas Arnberg tveksam till om köpkraften räcker till för att företagen ska få plus och minus att gå ihop. – Det har varit väldigt tufft för branschen. Vi har lågkonjunktur där folk håller i plånboken i kombination med att priserna sänks så kraftigt, inte bara för konkurrensen utan även för att ny teknik snabbt gör den gamla ointressant. Och konstaterar samtidigt att det kunde vara värre. – I Europa går det fruktansvärt trögt. Om vi tycker att vi har lågkonjunktur i Sverige är det ingenting mot hur man har det ute i Europa. Han är övertygad om att ett antal olönsamma butiker kommer att få bomma igen. – Med Onoffkonkursen försvann väl 80 butiker. Nu kanske ytterligare 40 butiker försvinner i år, säger Jonas Arnberg till tidningen.