23948sdkhjf

Köpfesten uteblir 2012

Detaljhandelns försäljningstillväxt under 2012 väntas bli svag enligt HUI research. Sämst utveckling syns i kapitaltunga branscher som byggvaror och möbler. Årets stora vinnare är en bransch utanför sällanköpsegmentet.

Sveriges ekonomi är på väg in i en lågkonjunktur, med ett ökat antal varsel och stigande arbetslöshet. Detta leder till att prognosen för detaljhandelns totala tillväxt 2012 väntas bli svag och landa på 1,5 procent. – Flera branscher väntas ha en svag försäljningstillväxt under året. Sämst går det för de mest konjunkturkopplade branscherna, som byggvaror, elektronik och möbler. I en osäker omvärldskonjunktur skjuter hushållen fram köp i dessa branscher, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI research. Förra året landade detaljhandelns totala tillväxt på 0,8 procent, vilket är den svagaste ökningen sedan 1996. – Årets prognos på 1,5 procent beror på att läget i Europa har blivit något bättre, tillsvidare ska tilläggas. Samtidigt tyder räntesänkningarna i Sverige på att ekonomin går sämre, säger Jonas Arnberg på HUI research. En kombination av låga prisökningar och ett bra utbud gör dagligvaruhandeln till lågkonjunkturens stora vinnare. Efter svaga försäljningssiffror under stora delar av 2010 och 2011 har dagligvaruhandeln visat upp tre månader i rad av stabilare tillväxt. – Den här tillväxten är såväl nominell som rensat för prisökningar och försäljningen väntas nu kunna fortsätta på en mer optimistisk bana. Läs mer i veckans nummer av Dagens Handel Prenumerera på e-tidning eller papperstidning här

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066