Byggmax pressar priserna
Den svenska byggvarukedjan Byggmax vill pressa inköpspriserna och har därför gått med i det europeiska inköpssamarbetet Bricoalliance, ett inköpssamarbete mellan nio stora handelsföretag. – Vi gick med i det här samarbetet i januari i år för att stärka vårt inköpsarbete och kunna pressa inköpspriserna ytterligare, säger Magnus Agervald, vd för Byggmax. Bricoalliance har funnits i cirka fem år och samarbetet går ut på att man tittar på vilka varor som är gemensamma för varje kedja och på så sätt kan man se vilka varor som går att köpa in tillsammans. – Vad det här samarbetet kan ge för vår del är för tidigt att säga, men de som har varit med en längre tid har lyckats få bättre inköpspriser, säger Magnus Agervald. Övriga medlemmar i Bricoalliance är Bauhof, Brico king, Hubo, Metrika market, Multimate, Self och Tekzen. Tillsammans med Byggmax har medlemmarna 547 butiker runt om i Europa. Läs mer i veckans nummer av Dagens Handel Prenumerera på e-tidning eller papperstidning här