23948sdkhjf

Vagabond på expansionsoffensiv

Varbergsföretaget Vagabond trotsar skokonjunkturen: gasar i Ryssland, gör en trevare in i Kina, lanserar en ny produktgrupp och stärker samarbetet med skobutiker för att öka försäljningen i butikerna.

– Vi har en offensiv målsättning för de närmaste fem åren, säger Anna Fahle Björcke, marknadsansvarig på Vagabond. Skomärket finns idag på 25-talet marknader. Störst är Skandinavien, med Sverige som dominerande land. – Men vår bedömning är att Tyskland bara om någon säsong kommer att gå om Sverige, säger Anna Fahle Björcke. För att komma in på den polska och tjeckiska marknaden har Vagabond börjat med att öppna egna butiker. I dagsläget finns fem i Tjeckien och tre i Polen. Under våren öppnas en ny butik i Tjeckien, i Ostrava, och en i polska Wroclaw. – Polen är ett stort land som inte har berörts speciellt mycket av den ekonomiska krisen. Där vill vi framför allt växa genom att hitta bra samarbetspartners i duktiga skobutiker, säger Anna Fahle Björcke. Ryssland och Kina är också högintressanta för Vagabonds del. För att kunna expandera snabbare i Ryssland kommer Vagabond fortsättningsvis att arbeta via ett eget bolag och öppna egna konceptbutiker. St Petersburg och Moskva är hetaste städerna. Läs mer i veckans nummer av Dagens Handel Prenumerera på e-tidning eller papperstidning här

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078