Nu ökar prispressen i handeln
Andelen marknadschefer som ser sänkta priser på egna produkter eller tjänster ökar för tredje kvartalet i rad, enligt Marknadschefsindex som speglar tillväxten i den inhemska konsumtionen. Fler bedömer att prisnivån på deras marknad sjunker än som spår att priserna ökar. Själva indexet landar på 43,9 vilket är en ökning med 2,6 jämfört med föregående kvartal. Sveriges marknadschefer anser också att det behövs mer framtidstro och större förtroende för ekonomin för att konsumenterna ska våga handla mer. Var fjärde tillfrågad anser dessutom att marknadscheferna bör agera tillsammans för att övertyga regeringen om stimulanser till hushållen. Exempelvis önskar sig tre av fyra marknadschefer sänkt styrränta. En majoritet av marknadscheferna bedömer att beslut om skattelättnader skulle kunna lyfta konsumtionen redan i år. – Det är tänkvärt hur samstämmiga marknadscheferna som deltar i Marknadschefsindex är om behovet av stimulanser till hushållen. Särskilt som de representerar konsumtion för cirka 1 000 miljarder kronor, säger Lars Rundblom marknadsdirektör i mediekoncernen Stampen som står bakom Marknadschefsindex.