23948sdkhjf

Tysk kedja stänger varannan butik

Den tyska lågpriskedjan Schlecker, som säljer kosmetik och kemtekniska produkter, ska stänga nära hälften av sina 6 000 butiker. Ökad konkurrens i kombination med köpovilliga konsumenter har skapat stora problem för kedjan.

Den anrika och i Tyskland så välkända kosmetik- och finkemkedjan Schlecker har stora problem. Kedjan startade 1975 och växte till som mest 14 000 butiker i ett tiotal europiska länder. Sedan 2005 har omsättningen minskat från 5,3 miljarder euro till 4 miljarder euro år 2011. Samtidigt har resultatet minskat kraftigt, det senaste året har man gjort en förlust på 200 miljoner euro, motsvarande drygt 1,8 miljarder kronor. De senaste åren har kedjan bantats till cirka 6 000 butiker, varav 5 400 i Tyskland. Bland annat lämnade Schlecker den danska marknaden för drygt två år sedan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078