23948sdkhjf

Européer julshoppar allt mer på nätet

Enligt en ny undersökning, genomförd av det globala fastighetsförvaltningsföretaget CBRE, väljer europeiska konsumenter i allt högre utsträckning att göra sina julinköp på nätet.

CBRE gör en årlig granskning av decemberhandeln. 2011 att detaljhandelsförsäljningen var svag i hela Europa under december. Den svenska detaljhandelsförsäljningen ökade svagt jämfört med 2010, och resten av euroområdet minskade försäljningen med 1,6 procent jämfört med 2010.Däremot hade detaljhandeln i Ryssland en bra julförsäljning. Där var ökningen 9,5 procent i december. Undersökningen visar också att onlineförsäljningen tar en allt större del av decemberhandeln. Snabbast växer näthandeln i Storbritannien, Sverige, Ryssland och Tjeckien. CBRE:s undersökning visar att Sverige och Storbritannien är de mest internetmogna marknaderna, medan Ryssland och resten av Östeuropa är minst mogna. Den starkaste tillväxten inom e-handeln är polariserad mellan de mest mogna och de minst mogna onlinemarknaderna,är CBRE:s slutsats.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082