Omdömen växande konsumenttrend
Det visar en undersökning gjord av Cint som beställts av Eniro.Bakgrunden till att Eniro låtit göra undersökningen är att Eniro driver omdömessajten Rejta. Andra konsumenters omdömen kommer på tredje plats när svenskarna rankar vilka källor de litar mest på när de söker information inför ett köp, före expediters rekommendationer och tillverkares produktbeskrivningar. Bland yngre (18-25 år) ligger konsumentomdömen i topp, skriver Eniro i ett pressmeddelande. De svenskar som har skrivit omdömen har skrivit i genomsnitt 5,5 omdömen var under det senaste året. 67% har avstått från att köpa en vara eller tjänst för att ett företag har haft många negativa omdömen. 44% anser att negativa omdömen påverkar mest medan 20% anser att positiva omdömen påverkar mest. - Att negativa omdömen väger tyngst är ganska naturligt. Men att nästan var tredje har valt bort ett företag bara för att de har få omdömen på internet visar att det är viktigt att konsumenter får möjlighet att lämna omdömen. säger Mattias Wedar vd för Eniro Sverige.