Barnfamiljer väljer hemnära butiker
– Vi tror att miljötänkandet är en faktor, att man inte vill köra bil, säger Bo Engström, dagligvaruanalytiker på Gfk till Dagens nyheter. Tidningen berättar att Coop Forum (- 7,6 procent), Ica Maxi (-2,7) och Citygross (-13,8) tappar kunder i gruppen barnfamiljer. – Alla tre kedjorna har ett lägre snittkvitto per inköpstillfälle under 2011 jämfört med 2010 i den här kundgruppen, säger Bo Engström. Siffrorna kommer från Gfks panel med 3 000 kunder som berättar om sina inköp. De visar sig att stormarknaderna inte längre har någon tillväxt i gruppen av barnfamiljer. – Stormarknaderna har växt de senaste fyra-fem åren successivt, men inte längre, alla tre aktörer tappar, säger Bo Engström. Barnfamiljer handlar mer i hem-nära butiker som Ica Nära och Coop Nära, de båda ökade med 49 respektive 45,8 procent. Även Netto växer enligt undersökningen (12,5 procent). Tidspressade föräldrar som arbetar allt mer och slinker in i närbutiken på väg hem, skulle kunna vara en förklaring: – Men varför det skulle ge en sådan kraftig trend just 2011 är svårt att förstå, säger Jonas Arnberg på Handelns utredningsinstitut till morgontidningen.