De klarar den internationella pressen
Det har talats om det i många år, men aldrig har det varit så påtagligt som nu hur de europeiska butikskedjorna invaderar Sverige. En efter en har de mer eller mindre märkbart smugit sig in på den svenska marknaden. I bygg-, mode-, sko-, leksaks- och sporthandeln finns en betydande andel utländska butikskedjor. Det är inte så konstigt att de i huvudsak tyska, danska och norska kedjorna vill in i Sverige. Svenska konsumenter är öppna för nya intryck och betydligt mindre protektionistiska än vad många i grannländerna är. Och även om den svenska detaljhandeln har det förhållandevis tungt jämfört med tidigare år, så är de svenska konsumenterna rejält mer köpsugna än sina europeiska grannar. Senast är det sportbranschen som fått många nya aktörer, bland annat den franska jätten Decathlon som storsatsar i Sverige, liksom norska XXL sport. Och fler är på väg, bland annat från Norge ryktas det. En bransch där det i många år har talats om internationella jättar, men där utvecklingen gått långsammare än i andra är dagligvaruhandeln. Det har cirkulerat rykten om allt från Carrefour till amerikanska Walmart skulle vara på väg till Sverige. men än har det inte hänt så mycket på den fronten. Tyska Lidl och danska Netto ska inte förringas, men de båda kedjornas andel av den svenska dagligvaruhandeln är ännu förhållandevis blygsam. Det kan finnas flera förklaringar till varför de internationella dagligvarukedjorna tvekar över att ta steget över svenska gränsen. En trolig är den knepiga logistiken, med långa avstånd och många glest befolkade områden. En annan är att de svenska dagligvarukedjorna ligger långt framme i utvecklingen. Det sker ständigt förnyelser, man är duktiga att lyssna på kunderna och utvecklar olika koncept för att lösa kundernas olika behov. Med facit i handen borde kansek många branscher har varit bättre på att snegla på dagligvaruhandelns förmåga att anpassa sig till förändringar istället för att hårdnackat hålla på sina koncept - identiskt lika i hela landet. När konjunkturen svajar är det svårt att konkurrera med kapitalstarka gigantkedjor.