23948sdkhjf

Oriflame fokuserar på tillväxt

Kosmetikföretaget Oriflames försäljning sjönk i det fjärde kvartalet 2011. Fokus för 2012 ligger i att nå en försäljningstillväxt i lokal valuta på omkring 10 procent och en rörelsemarginal på 15 procent.

Oriflame redovisar en nettoomsättning på 409 miljoner euro för det fjärde kvartalet (oktober-december 2011), jämfört med 440 miljoner året innan. Rörelseresultatet rasade från 68,2 miljoner euro till 50,5 miljoner. Och även Oriflames säljkår, så kallade konsulenter, minskade i antal, med i snitt fem procent under kvartalet. För helåret 2011 minskade försäljningen från 1 513,6 till 1 493,8 och för 2012 upprepar Oriflame sina långsiktiga mål om att nå en försäljningstillväxt i lokal valuta på omkring 10 procent och en rörelsemarginal på 15 procent. – 2011 var ett utmanande år. Förhållandena på våra huvudmarknader var fortsatt svåra och vi upplevde ett bakslag i vår rekrytering i slutet av tredje kvartalet. Trots detta levererar vi en försäljningstillväxt i lokal valuta och en stark förbättring av den underliggande lönsamheten för helåret. Vi ska fortsätta utveckla bolagets geografiska plattform, genomföra våra strategiska initiativ och ytterligare stärka vårt varumärke. För 2012 är fokus att vända försäljningstrenden och åter generera tillväxt med förbättrad rörelsemarginal, skriver Magnus Brännström i dagens rapport.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063