Odd Molly vd: ”Vi har en bra utgångspunkt”
Klädbolaget Odd Molly redovisar ett resultat efter skatt på -9,6 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2011 (1,4). Nettoomsättningen uppgick till 32,9 miljoner kronor (56,1). Trots förlustsiffrorna skriver Odd Mollys vd Anna Attemark i rapporten att bolaget har en bra utgångspunkt, trots att försäljningstrenden för 2012 varit negativ, att marknaden är tuff och ordervärdet för första halvåret är betydligt lägre än föregående år. – Mitt uppdrag är att skapa långsiktig och lönsam tillväxt och jag är mycket optimistisk. Men det sker inte i en handvändning, kommenterare Anna Attemark. Odd Molly ser en bra potential i sina produkter och i varumärket. Utmaningen ligger nu bland annat i att skapa bättre balans i kollektionerna. – Flera säsonger med försämrat ordervärde är en utmaning. Trenden måste vändas och min erfarenhet säger mig att det viktigaste arbetet för att skapa driv i försäljningen är att utgå från kunden och skapa en bättre balans i kollektionerna. För helåret 2011 redovisar bolaget en nettoomsättning om 292 miljoner kronor, ned från 356, och ett rörelseresultat om 20,1 miljoner kronor (50,7). Resultatet efter skatt landade på 14,2 miljoner kronor (36,2).